Planificarea nunții implică timp, energie, resurse materiale și nu în ultimul rând, o mulțime de decizii în ceea ce privește anvergura evenimentului, locația, decorul, furnizorii și multe altele. Cu toate acestea, o planificare riguroasă și cu un start bun au la bază o serie de decizii-cheie pe care cuplul este indicat să le ia din timp. Aceste decizii vor dicta direcția organizării și îi pot scuti pe cei doi viitori miri de capcana listelor interminabile, a întrebărilor fără răspuns și a haosului în planificare.
Iată așadar care sunt cele mai importante 5 decizii care trebuie luate pentru planificarea nunții:
Planificarea nunții. Câte persoane aveți în plan să invitați?
Prima și cea mai importantă decizie care trebuie luată de către cei doi parteneri este cea legată de numărul de participanți. Este de la sine înțeles că o nuntă în format mai restrâns ar trebui să fie ceva mai ușor de organizat comparativ cu o nuntă cu sute de invitați. Cu toate acestea, chiar și o nuntă de mare anvergură poate fi bine organizată dacă lista invitaților este definită din timp.
Odată ce lista invitaților este schițată, veți ști cum să vă orientați către cea mai bună locație, către cel mai potrivit meniu și către alte elemente foarte importante, precum aranjarea sălii sau a spațiului în care va avea loc evenimentul, programul artistic, etc.
O nuntă restrânsă are, în general, un număr de aproximativ 40-50 de invitați. Acest tip de format este potrivit cuplurilor care doresc ca în ziua evenimentului să se bucure de o atmosferă cât mai familială și de interacțiune cu fiecare dintre participanți.
O nuntă medie poate avea între 50 și 120 de invitați. Formatul poate fi mai potrivit pentru viitorii miri care caută să creeze o atmosferă de petrecere, însă fără să piardă totuși șirul celor participanți.
O nuntă de anvergură mare poate avea între 120 – 250 sau chiar mai mulți invitați. Aceste evenimente sunt potrivite cuplurilor care doresc să aibă alături în ziua cea mare chiar și prieteni mai îndepărtați, cunoștințe. Astfel de nunți implică o desfășurare de forțe mai mare, chiar și o echipă de organizare, fiind în general percepute drept un eveniment social major. De trecut pe lista pentru planificarea nunții.
Care este bugetul în care trebuie să vă încadrați?
După ce lista invitaților a fost conturată în linii mari, trebuie stabilit bugetul alocat organizării evenimentului. Discuția între cei doi parteneri trebuie să fie cât se poate de onestă și de realistă, întrucât bugetul este, în definitiv, cel care dictează locația, meniul, entertainment-ul, furnizorii, decorul și alte elemente din cadru nunții. În mod evident, tot bugetul este și cel care poate dicta mărimea evenimentului, deoarece o nuntă cu foarte mulți invitați implică, de la sine, și cheltuieli mai mari.
Stabilirea bugetului de la bun început poate ajuta la evitarea cheltuielilor impulsive, poate reduce stresul legat de costurile ascunse și diferite alte surprize de ultim moment. Chiar și așa, se recomandă ca mirii să ia în calcul o marjă extra de 10-15%, pentru că sunt foarte puține evenimentele care se încadrează cu adevărat în suma stabilită inițial.
Ce cheltuieli trebuie avute în vedere pentru planificarea nunții.:
- chiria locației
- meniul de nuntă
- echipa foto-video
- DJ + trupă (acolo unde este cazul)
- alte momente de entertainment
- decorațiuni + flori
- elemente de papetărie (invitații, place card-uri, guest list, meniuri)
- transport + cazare (acolo unde este cazul)
- ținutele de nuntă + accesorii, în cazul mirilor
- taxe de achitat (starea civilă, biserică)
- mărturii
- candy bar + tort
- luna de miere poate fi inclusă, de asemenea, în bugetul de nuntă. De trecut pe lista pentru planificarea nunții.
Care este data nunții și care este locația potrivită?
Odată ce au fost stabilite dimensiunea evenimentului și bugetul alocat, poate fi aleasă dată nunții și locația potrivită. Acestea depind destul de mult de momentul în care se începe planificarea nunții (cu 1-2 ani înainte, cu doar câteva luni sau cu doar câteva săptămâni înainte). Unele locații populare pot avea disponibilitate scăzută, iar în acest caz apare elementul de compromis pentru dată.
Alegerea datei potrivite pentru nuntă este dictată de o serie de factori precum:
- sezonul (primavară, vară, toamnă, iarnă) – acesta poate dicta prețurile, disponibilitatea, condițiile meteorologice, florile pentru decor, etc.
- ziua săptămânii – cea mai frecvent aleasă zi pentru organizarea unei nunți este sâmbătă, însă zilele lucrătoare sau ziua de duminică pot aduce disponibilitate mai ridicată, dar și prețuri mai scăzute.
- perioada potrivită pentru cei doi miri – indiferent de aspectele mai sus menționate, pot există factori precum proiecte în sfera profesională, examene, etape aglomerate. Așadar, cuplul este cel mai în măsură să stabilească data potrivită a nunții, independent de sezon și de zilele cele mai des alese.
Locația nunții este o altă prioritate în ceea ce privește structurarea evenimentului. Aceasta trebuie aleasă în concordanță cu numărul de invitați, dar și cu bugetul, cu sezonul și cu preferințele cuplului.
Factorii de care trebuie ținut cont atunci când este stabilită locația pentru planificarea nunții. sunt următorii:
- capacitate
- buget
- stilul evenimentului (locație exterioară, interioară, restaurant clasic, hambar, grădină, etc.)
- localizare geografică (acces ușor pentru invitați, nevoie de transport, cazare, etc.)
- facilități incluse (meniu, echipament audio, mobilier, decor, etc.)
- necesitatea furnizorilor externi. De trecut pe lista pentru planificarea nunții.
Care este stilul nunții și cum arată structura zilei?
După ce pașii de mai sus au fost parcurși, este necesară schițarea profilului nunții și a modului în care cuplul dorește ca această zi să decurgă.
Stilul nunții este foarte important, pentru că acesta impune decorul, ținutele, meniul, momentele de entertainment. Nunțile pot fi clasice, pot avea tematică rustică, boho, garden party, urban sau altele, așadar, cei doi viitori miri trebuie să aleagă stilul care îi reprezintă în totalitate.
Structura zilei este practic acel program care va dicta toată desfășurarea evenimentului. Acesta trebuie adaptat în context propriu și trebuie să asigure fluiditate, coerență și un ritm cât se poate de firesc, fără să devină extrem de solicitant.
Planificarea nunții. Exemplu de program pentru ziua nunții:
- efectuarea ședințelor de make-up, hairstyle, pregătirea ținutelor
- sesiune foto înaintea evenimentului
- ceremonia de nuntă
- întâmpinarea invitaților la locația de petrecere
- servirea primului fel de mâncare (aperitive)
- dansul mirilor
- party
- servirea felului principal I
- momente speciale/muzicale/muzică live sau alte elemente de entertainment
- servirea felului principal II
- alte momente de dans sau entertainment
- tăierea tortului
Care sunt prioritățile cuplului în organizarea evenimentului?
Pentru că fiecare dintre parteneri poate avea o viziune diferită în ceea ce privește organizarea unuia dintre cele mai importante evenimente din viață, un alt pas în tot acest proces este cel legat de stabilirea priorităților și a compromisurilor pe care fiecare dintre aceștia este dispus să le facă.
Prioritățile reprezintă acele elemente foarte importante pe care fiecare dintre cei doi viitori miri își dorește cu ardoare să le includă în cadrul evenimentului (un anumit band, un anumit fel de mâncare, un anumit tip de tort sau cocktail, anumite flori, etc.)
Compromisurile vor fi acele detalii la care sunteți dispuși să renunțați, fie pentru celălalt protagonist, fie din cauza bugetului, a locației sau a altor factori. De trecut pe lista pentru planificarea nunții.
O discuție sinceră legată de toate aceste aspecte, purtată în faza incipientă a organizării evenimentului, îi poate scuti pe cei doi parteneri de eventuale momente tensionate și de stres inutil.